Smartlog v3 » Let's run » Velkommen til Kina
Opret egen blog | Næste blog »

Let's run

Mine tanker fra hverdagen

Velkommen til Kina

22. Oct 2009 15:21, Jea

Ja , vi er tilbage i Kina, og det kan tydeligt maerkes. Allerede i lufthavnen var vi i Kina-mode paa et oejeblik. Koeen til check-in var ca 20 m lang , men to kinesiske piger besluttede sig for, at de ikke gad at vente. Saa de gik ind midt i koeen og aabnede de « seler » der viser hvor koeerne skal gaa, gik igennem og lukkede bag dem. Saadan, de var forrest og ingen havde set noget, eller gad ihvertfald ikke at goere noget ved det.

Vi rejser denne gang med Alexs to venner Edom og Pacome. Pacome er fotograf og er med for at tage billeder og Edom er med for de gratis billetter. Og jeg er med fordi jeg vil !

Vi havde altsaa igen faaet billetter gennem Edom og var derfor paa GP billetter, altsaa i teorien ikke sikre paa at  komme paa flyet , men havde til gengaeld betalt vaesentlig  mindre for vores billet. Vi kommer heldigvis paa flyet og bliver placeret allerbagerst, sidste saede i flyet. Kort efter at vaere installeret, kommer en steward og hvisker noget til Edom. Alex bliver straks stresset af frygt for at blive smidt af flyet, hvis der nu alligevel ikke var plads til os. Men nej, naermere det modsatte, vi bliver bedt om, diskret, at gaa mod den modsatte ende af flyet, for her at installere os paa raekke 4, en lille tur paa foreste klasse ventede os istedet. Saa vi noed straks vores champagne, skoene af og film paa. En lille foie gras til forret og canard til hovedret, med apple pie til dessert. Et glas champagne mere og jeg var traet traet. Satte en film paa, lagde mit saede naesten helt ned og lagde mig til at sove. Sov hele turen, og vaagnede foerst da de vaekkede os for morgenmad, to timer foer landing. Skoen maade at rejse tolv timer. Vi ankom til 30 graders varme, og tog direkte paa restaurant for at spise rejer med sojasauce, vores absolutte chinafavorite.

Derefter var det off to party, vi var jo ikke traette efter en dejlig nats soevn, og ovenikoebet var det Edoms foedselsdag, saa selvfoelgelig skulle det fejres.  Og i Kina bliver det gjort med maner. En af dem der hentede os kunne ikke lige huske hvem der havde fodselsdag af Pacome og Edom og spurgte paa godt kinesisk-engelsk –

Who is birthday ? Taller or slower ?

Slower skal naturligvis forstaaes som smaller, men den slags fejl vaenner man sig hurtigt til.

Der er masser af sprogeksempler, f.eks. gik Alex og jeg ind for at faa en morgendrik idag. Vi bad om en kop kokosmaelk, naturligvis ved at vise et billede af det vi ville have og vise to fingre (og de rigtige to fingre, ellers har de ogsaa svaert ved at forstaa).  Og gentage paa engelsk og det kinesisk Alex kan finde frem.

« Kold eller varm » spoerger hun paa engelsk.

« Kold »

2 min efter kommer hun med to kopper varm kokosmaelk. Flot.

Vi tog paa Music Fountain som sidst og festede the chinese way, som foedselsdagskage til Edom, koebt kl 2 om natten med 10 lyseroede roser som Alex gjorde stor indsats for at koebe, fordi han ville kaste dem over Edom som god foedselsdagsgestus. Det fik han gjort, saa var alle glade.

Idag sov jeg hele dagen, mest for at nyde at kunne sove laenge, eftersom jeg lige har afsluttet to uger i streg med arbejde kl 7.30 om morgenen. Og fordi det faldt naturligt jet-lagwise osv. Jeg stod op kl 17.30 og vi tog direkte til aftensmad, bare os fire. Derefter tog vi ind til den italienske restaurant og sagde hej til Marco og saa det omraade hvor vi boede foer. Det var rigtig sjovt at gaa rundt og kunne genkende hele byen, her paa den anden side af jorden, og alt er som foer men har samtidig aendret sig helt vildt. F.eks. var i den gade hvor vi boede foer nok  halvdelen af butikkerne kommet til i loebet af de 6 maaneder vi har vaeret vaek. Og en ny kaempe bygning de lige var startet paa da vi var her, stod nu faerdig med alt udenom. Men jeg noed at kunne genkende bygninger og omraader, det er altid sjovt at komme tilbage til noget man kender. Og Marco var glad for at se os igen, saa vi fik en lemoncello og en kop kaffe og derefter fandt vi en kinesisk kiosk, hvor vi installerede os paa gaden og koebte oel og noedder. Vi brugte halvanden time her, i rigtig kinesisk rod og crap, men det er bare saa hyggeligt og det er en stemning man ikke finder I Frankrig. Og slet ikke til 20 rmb for alt det !! 2 euro. For det kan du kun lige komme med metroen i Paris. Videre og sige hej til Qi, Alexs kinesiske ven og endnu to timer paa en rigtig kinesisk restaurant, saa ulaekker at jeg gik 100 meter for at komme paa toilettet paa en bar der er ejet af en amerikaner. Kunne simpelthen ikke faa mig selv til at gaa paa toilettet et sted hvor gulvet var sort af snavs, der stod store baljer med beskidt vand, knive  smidt paa jorden, klude, toej, alverdens ting. Og saa var der ingen doer til toilettet. Og self heller ingen vask. Skoent.

Nu er vi tilbage paa hotellet og imorgen skal vi paa fabrikken for at se de nye moebler.

Godnat.

Jeanette

Hvem er Jeanette

Mange tak for at du læser på min blog. Har skrevet siden midt i gymnasiet og har kæmpet for at få folk til at læse med. Jeg er 22 år gammel og har de seneste to år boet i Paris. Jeg tog herned for at lære fransk, og egentlig ikke med nogen planer om, at komme tilbage til Danmark. Jeg mødte hurtigt min kæreste Alexandre, som jeg nu har boet sammen med i et år. Jeg arbejder på restaurant, men er så småt begyndt at blive klar til at lave noget andet. Tror jeg skal noget design, møbel, mode - er ikke helt afklaret endnu. Er helt sikker på at blive i Frankrig, men overvejer et eventuelt ophold i Danmark til at studere - dansk design er umiddelbart mere interessant end fransk. Men derefter er det tilbage hertil. Paris er nemlig en fantastisk by.